Преподобномученица Анастасия Римляныня в трехлетнем возрасте лишилась родителей и ее взяла под свое покровительство настоятельница женского монастыря София, которая воспитала Анастасию в горячей вере, в страхе Божием и послушании.
Когда начались гонения на христиан при императоре Декии (249-251), Римский градоначальник Пров по повелению кесаря приказывает привести на суд юную христианку Анастасию. Видя ее красоту, многие из богатых и знатных начали лестью соблазнять ее отречься от истинного Бога. Градоначальник Пров, удивившись красоте Анастасии, сказал: «Поклонись нашим богам, выбери себе жениха богатого и знатного и наслаждайся жизнью. Зачем ты хочешь принять страдания во имя какого-то Распятого».
Анастасия с удивительным спокойствием и мужеством предстает перед мучителем и отвечает ему: «Жених мой, богатство и счастье мое есть Христос, Господь мой. Я желала бы не один раз, а сто, если бы возможно, принять смерть за Христа. И страхом мучений ты не отлучишь меня от Господа».
Тогда правитель приказал мучить святую Анастасию. Святая страдалица мужественно переносила жестокие пытки, славя и воспевая Господа, и вместо того, чтобы стенать, пела псалмы Давидовы. Народ, видя бесчеловечные издевательства над святой, вознегодовал, тогда святая страстотерпица была усечена мечом.
Тело святой Анастасии бросили за городом на съедение диким зверям, но Игумения София, извещенная Господом, нашла истерзанное тело преподобномученицы и предала его земле.
Память преподобномученицы Анастасии Римляныни 11 и 12 ноября (Анастасия Солунская).
См. также: "Память святой великомученицы Анастасии Римляныни" в изложении свт. Димитрия Ростовского.
А́гница Твоя́, Иису́се, Анастаси́я,/ зове́т ве́лиим гла́сом:/ Тебе́, Женише́ мой, люблю́/ и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую,/ и сраспина́юся, и спогреба́юся Креще́нию Твоему́,/ и стражду́ Тебе́ ра́ди, я́ко да ца́рствую в Тебе́,/ и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю;/ но, я́ко же́ртву непоро́чную, приими́ мя с любо́вию, поже́ршуюся Тебе́./ Тоя́ моли́твами// я́ко Ми́лостив спаси́ ду́ши на́ша.
Де́вства вода́ми очище́нна, преподо́бная,/ му́ченичества кровьми́, Анастаси́е, венча́вшися,/ подае́ши су́щим в ну́ждах неду́гов исцеле́ние и спасе́ние, приступа́ющим от се́рдца,/ кре́пость бо тебе́ подае́т Христо́с,// источа́я благода́ть приснотеку́щую.
Де́вственниц похвало́ и му́чениц сла́во, Анастаси́е преподо́бная! К тебе́ во умиле́нии серде́ц на́ших припа́даем и твоего́ заступле́ния у Го́спода о нас мо́лим. А́ще бо чистоте́ твое́й не поревнова́хом и безбоя́зненнаго испове́дания твоего́ не приобщи́хомся, па́че же мно́гими прегреше́ньми и лю́тыми паде́ньми и отсту́пствы гнев Бо́жий привлеко́хом, но не хо́щем во гресе́х на́ших умре́ти и, на твоя́ му́жеския по́двиги взира́юще, па́ки на одоле́ние страсте́й на́ших ополча́емся. Сие́ же ве́дуще, я́ко кроме́ благода́тныя по́мощи ничто́ же благо́е сотвори́ти возмо́жем, ту́ю нам от Го́спода пода́ти тебе́ про́сим. Ты бо, преподобному́ченице пресла́вная, ве́лие ко Влады́це дерзнове́ние стяжа́ла еси́, я́ко просла́вившая Его́ в чи́стой души́ твое́й и в телеси́ твое́м страда́льчестем, зане́ вся прельще́ния и преще́ния мучи́теля презре́вши, искорене́ние же зубо́в и ногте́й истерза́ние, и сосце́в и рук и ног отсече́ние сла́дце претерпе́вши, дерзнове́нно вопия́ла еси́: «Христо́с есть бога́тство мое́ и похвала́». Те́мже от того́ бога́тств и на́шей нищете́ духо́вная пода́ждь дарова́ния и от безме́рных прегреше́ний живо́т наш соблюди́, мир и безмяте́жие нам испроси́, от нужды́ и уны́ния нас предста́тельством твои́м огради́, друг ко дру́гу нас в послуша́нии и братолю́бии наста́ви и ко Го́споду о́чи серде́ц на́ших всегда́ возводи́, во е́же при́сно сла́вити нам Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха держа́ву, и твое́ те́плое предста́тельство во ве́ки веко́в. Ами́нь.